Stoomtram en Zuiderzeemuseum, Enkhuizen

Wij wilden graag nog een keertje naar Sprookjeswonderland. Dat is alleen niet echt om de hoek. Ook niet om twee hoeken. Dus ach, waarom maken we er dan niet gelijk twee leuke dagen van en regelen we een overnachting? Yes! Dus op zoek naar een slaapplaats. Een B&B is ons al eerder goed bevallen met z’n vieren dus op zoek naar nog zo’n leuke locatie. Ook niet zo makkelijk, want ook al was het maar voor één nachtje, ik wilde toch graag minimaal twee kamers. Dat is ’s avonds net wat relaxter. Samen nog even napraten, boekje lezen, tv kijken terwijl de meiden op bed liggen. Uiteindelijk een B&B gevonden in een dorpje op 30 minuten vanaf Enkhuizen, Stompetoren. Maar liefst twee grote slaapkamers, aparte douche én toilet en een woonkamertje met keuken. Fijn! We besloten dag twee naar Sprookjeswonderland te gaan, dus de eerste dag was voor het Zuiderzeemuseum. Omdat ik dacht dat een hele dag te lang zou zijn voor de meiden (wat overigens niet waar blijkt te zijn), besloten we van tevoren wat anders te doen. Even op Google gezocht en gevonden! De stoomtram in Hoorn. Op donderdag was een korte route van Hoorn-Wognum mogelijk, mooi voor de ochtend. Op naar het stoomtramavontuur. Na een rit van ruim 2 uur kwamen we aan in Hoorn. De kaartjes waren goedkoop, we kregen korting via de Bankgiroloterij. Ik heb daarvan één lot. Bij aanschaf kregen we destijds vier kaarten voor een dagje uit, dus de inleg was snel terugverdiend. En uiteindelijk zeg je niet op, omdat de kaart toch wel interessant is. Ook bij het Zuiderzeemuseum krijg je ermee gratis toegang voor één persoon. Voor € 8,- heen en weer met de stoomtram. De meiden kregen allebei een eigen koffertje met daarin leuke opdrachten. In Wognum konden ze helpen met het inladen van de kisten. Wat leuk! Na even een korte stop daar (dat was voldoende, het regende een beetje en er was verder niet heel veel te beleven) gingen we weer terug naar Hoorn. Nog even binnen gekeken in de seinkamer en toen door naar het Zuiderzeemuseum.

Met het volgen van de bordjes naar het museum kwamen we op een groot parkeerterrein aan. Ik dacht nog, ziet er saai uit. Even gecheckt of het voor kinderen ook echt leuk was, nog wat kaartjes gekocht en toen op naar de boot. Je kan blijkbaar op twee manieren naar het museum, via het centrum van Enkhuizen of een stukje met de boot. Per toeval hadden wij geluk, de meiden wilden toch nog een keertje met de boot. Hadden we dat ook maar weer gehad. En dan is 15 minuten prima met wat regenachtig weer. Aangekomen in het museum gelijk een goed gevoel. Ouderwetse straatjes, tuintjes en huisjes. Schaapjes in de wei. Molens, bootjes, fietsen. Over de dijk langs het water. Eerst maar eens het restaurant zoeken, we hadden toch wel trek. Bij gebrek aan een tosti, een boterham met hagelslag voor Silke en een kroket met appelmoes voor Juul. Het restaurant zag er mooi uit en bleek in het ‘kindergedeelte’ te zitten. Met name buiten is het voor de kinderen erg leuk. Gelukkig klaarde het op en hebben we het tot aan de boottocht terug droog gehouden. Zeep en touw maken, klompjes schilderen, verkleden, geit ‘melken’, springtouwen, ouderwetse snoepjes kopen, Oud-Hollandse spelletjes… allemaal leuk om met de kids te doen. En wij vonden het slenteren door de straatjes zelf alleen al leuk. Nostalgie. Het binnengedeelte van het museum hebben wij niet gezien, daarvoor was het te kort dag. Reden om nog een keertje terug te gaan. En dan met wat zonniger weer, lekker in de buitenlucht. Dan doen we wellicht een dag de Historische Driehoek, per museumschip naar Medemblik, met de stoomtram naar Hoorn en met de ‘gewone’ trein naar Enkhuizen. En met mooi weer een dagje zwembad Enkhuizerzand.

Onderweg terug naar de boot moest Silke nog even met de oma’s bellen. Over hoe leuk ze het wel niet had gehad. Dat kan met een houten klompje aan je oor (net echt) natuurlijk prima. Op de terugweg stopte de boot ook bij het station van Enkhuizen. Met de trein er naar toe is dus ook een optie. Wij gingen met de auto naar Stompetoren. Bed & Breakfast De Witte Brug bleek een succes! We hadden het voorste gedeelte van het woonhuis tot onze beschikking. Wat een ruimte voor een overnachting. Een mooi uitzicht in een rustige straat. In Heerhugowaard een frietje gegeten en wat lekkers gehaald voor bij de koffie. Donuts en gebak! Even douchen en toen was het toch echt al wel laat. De meiden gingen in de slaapkamer met de twee aparte bedden. Elektrisch verstelbaar nog wel, maar dat hadden ze gelukkig niet in de gaten. Ook geen hint gegeven. We dachten, die vallen zo in slaap, maar dat bleek niet het geval. Hadden we kunnen weten, de eerste nacht in een vakantiehuis is het ook altijd gedoe. Gek doen en klieren. Stom! Tegen half 11 sliepen de diva’s. De prachtige houten luiken deden ze dicht, want anders kwam de boze wolf. Een echt goede nachtrust zat er helaas niet in. Silke viel twee keer uit haar bed. Dat gebeurt thuis nou echt nooit. Het bed was net zo hoog als haar bedstee thuis, ze maakte twee keer een flinke smak vanaf hoogte. En toen moest papa dus in haar bed en Silke in het tweepersoons. Draaien, woelen. Heerlijk! En toen moest mevrouwtje weer terug. Voor de zekerheid twee fleece dekens opgerold en in bed gelegd. Nog zo’n smak zou geen vast geen succes zijn. En ja hoor, ook vroeg wakker. Jippieajee! Het heerlijke ontbijt van 8 uur maakte veel goed. Warme croissants, verse vruchtjes, eitje, yoghurt… Lekker eten, nog even chillen en de tas pakken voor Sprookjeswonderland. Yes!

Meer informatie? www.stoomtram.nl / www.zuiderzeemuseum.nl /www.enkhuizenboeit.nl / www.bbdewittebrug.nl